PCOS, helt konkret

Har du fundet teksten “om mig” oppe i venstre hjørne? Og læst den? Super! For så ved du nemlig, at jeg lider af PCOS og at det fylder en del i min hverdag. Det er ikke sikkert, at du ved hvad det er, men det er egentlig helt okay. Jeg anede det heller ikke, før jeg selv stod med diagnosen på egen krop. Jeg har her udarbejdet et lille (måske ikke så lille) skriv om, hvad det der PCOS rent faktisk går ud på. Indlægget her er fuldstændig følelsesfrit og handler udelukkende om, HVAD det er, men ikke HVORDAN det er at leve med det. Den historie får du i næste indlæg.

 

Hvis du vil vide mere om det der PCO / PCOS, så læs med her:

Vægtproblemer, humørsvingninger, hudproblemer, sukkerafhængighed, rod i cyklus eller helt udeblevne menstruationer og ikke skyggen af en graviditet, selvom det er ønsket. Ja, dette er blot nogle af overskrifterne, når vi snakker om PCOS. Man kalder det også for en krop i hormonel ubalance.

PCO(S) er den mest udbredte hormonforstyrrelse blandt kvinder i den fødedygtige alder.

 

Men hvad er det så helt konkret?

Poly = Flere

Cystisk = Med æggeblærer

Ovarie = Æggestok

Syndrom = Symptomkompleks

Rent videnskabeligt skelner man mellem PCO og PCOS:

PCO er en tilstand, hvor man har mange æggeblærer (cyster) på æggestokkene.

PCOS er en tilstand, hvor man også har et eller flere symptomer, foruden mange æggeblærer, som har sammenhæng med PCO.

Disse symptomer er typisk:

  • Uregelmæssige/udeblevne menstruationer
  • Øget hårvækst, typisk af mandlig karakter 
  • Uren hud 
  • Vægtøgning, særligt med tendens til fedt på maven
  • Hovedpine og træthed
  • Manglende mæthedsfornemmelse 
  • Trang til søde sager

 

Nogle kvinder har få og svage symptomer, mens andre er stærkt påvirket med mange og stærke symptomer. Det er vidt forskelligt fra kvinde til kvinde og det er vigtigt at forstå, at tilstanden ikke rammer alle på samme måde, hvorfor det er meget forskelligt, hvordan kvinder oplever at leve med PCO/PCOS.

Kvinder med PCO/PCOS har øget risiko for udvikling af:

  • Type 2-diabetes
  • Overvægt
  • Depression
  • Hjertekarsygdomme 
  • Kolesterolproblemer
  • Ufrivillig barnløshed 

 

Mistænker man, at kunne have PCO/PCOS selv, skal man rette henvendelse til sin læge, som typisk vil henvise videre til en gynækologisk udredning.

For at klarlægge, om en kvinde har PCO/PCOS skal hun scannes og der tages en række blodprøver, der bl.a. viser kvindens androgenniveau og C-peptid-niveau. Er androgenniveauerne (mandlige kønshormoner) for høje, er kvinden i hormonel ubalance og et for højt C-peptid-niveau indikerer insulinresistens. Disse to indikatorer hænger oftest sammen.

Man skal opfylde mindst to ud af disse tre følgende kriterier, for at få diagnosen PCOS:

  • Polycystiske æggestokke (PCO). Dette ses ved en ultralydsscanning. 
  • Ingen eller ganske få ægløsninger, som medfører en uregelmæssig cyklus og infertilitet.  
  • Forhøjede mandlige kønshormoner. Uren hud, insulinresistens og øget hårvækst, som følge af det forhøjede niveau af mandlige kønshormoner. 

 

Når kvindens menstruation udebliver, betyder det også at kvinden ingen ægløsning har. Grunden til dette er, at den hormonelle ubalance medfører en øget produktion af follikler, der ikke kan modnes. Follikler er små hulrum, hvor æggene opbevares. Disse follikler ses, næsten som en perlerække, på kvindes æggestokke, når der laves ultralydsscanning af hendes underliv.

 

Insulinresistens, hvad betyder det? 

Insulin er et hormon, som dannes i bugspytkirtlen. Insulinen regulerer sukkeromsætningen i kroppen. Når vi spiser nedbrydes maden i tarmen til bl.a. sukkerstoffer (kulhydrater). Sukkeret optages i blodet og transporteres til kroppens celler, herunder til musklerne, hvor sukkeret anvendes som energi. Insulinen styrer transporten af sukker ind i cellerne. Hos nogle kvinder med PCOS er denne funktion delvist ødelagt, således at der kræves mere insulin for at sikre transporten ind i cellerne. Har man insulinresistens vil bugspytkirtlen øge udskillelsen af insulin til blodet, så det kompenserer for insulinresistensen. En krop med insulinresistens vil typisk deponere overskydende energi på maven. Når man har PCOS og er insulinresistent er det derfor super vigtigt, at spise en kost der forbedrer insulinfølsomheden og hjælper med at reducere taljeomkredsen.

 

Hvad kan man selv gøre?

Kosten spiller en afgørende rolle for den hormonelle balance. Ved at indtage en PCO-venlig kost, kan man opnå hormonel balance og mindske risikoen for at udvikle de førnævnte følgesygdomme.

Der findes et hav af muligheder for at hente hjælp til at forstå den PCO-venlige kost. Herunder diverse bøger og hjemmesider. En hurtig tur på google kan faktisk gøre dig meget klogere, hvis du vil lære mere og evt. kaste dig ud i at prøve det. På mange fertilitetsklinikker er der ansat sygeplejersker/diætister, som allerede ved meget om den PCO-venlige kost. Her bliver man ofte tilbudt hjælp og inspiration, såfremt der er behov for det.

 

Jeg indrømmer at ovenstående ikke er den mest saftige tekst, men jeg håber at du ved lidt mere om PCOS nu, end du gjorde før du læste dette.

Mit næste blogindlæg kommer til at handle om, hvordan PCOS påvirker min krop og hverdag. Jeg lover at den tekst bliver lidt mere saftig, så læs du endelig bare videre.

 

 

Kærligst Leah